12/9/2019 
şehir rehberi
 
kültür-sanat
Anneler Günü
Babalar Günü
Ramazan Özel
Yilbasi Özel
Sevgililer Günü
Konserler
Etkinlikler
Tiyatrolar
Opera&Bale
Sergiler
Kurslar
yeme-içme
Gözde Mekanlar
Kahvaltı-Brunch
Balık Mekanları
Gece Rehberi
Restoran Arama
Cafe-Bar Arama
Yemek Tarifleri
gezi
Boğaz Tekne Turları
Yakın İstanbul
Semtler
Eski İstanbul
Konaklama
hobi&spor
Spor
Yüzme Havuzları
Yaz Okulları
röportaj
Pinhani
Enis Karslıoğlu
Murat Makar
Yüksek Sadakat
Ayşenur Yazıcı
Hüseyin Köroğlu
Tuncay Takmaz
Dervis Zaim
Ömer Albayrak
Çelik Gülersoy
Mehmet Ali
Bulutsuzluk Özlemi
Ceyhun Yılmaz
Yusuf Ahmet Kulca
Başaran Ulusoy
Mario Levi
Sunay Akın
Tüm liste...
alışveriş
Alışveriş Merkezleri
 Uygun Adım Marş!

Maria Andersson ve Nancy Atakan 27 Haziran-30 Ağustos SALT Beyoğlu, ForumMaria Andersson and Nancy Atakan, 20. yüzyıl başında İsveç jimnastiğinin, modernleşme sürecindeki Türkiye’nin beden eğitimi sistemine nasıl temel oluşturduğunu inceliyor. Yedi yıldır ortak bir araştırma yürüten sanatçılar, Türkiye’nin model aldığı kültürfizik anlayışı ve uyarladığı folklorik ögelere bakıyor; ülkede beden eğitimi ve olimpizmin öncüsü Selim Sırrı Tarcan ile izinden giden kızlarının hikâyesi etrafında çok yönlü görsel anlatımlar geliştiriyor.Mühendishâne-i Berrî-i Hümâyun mezunu bir asker olan ve spora büyük ilgi duyanTarcan (1874-1957), II. Meşrutiyet’te siyasi olaylara karışmasından ötürü 1909’da bir yıllığına yurt dışı görevine atandı. Bu zorunlu seyahati, spor yazarlığı ve öğretmenliği merakını geliştirme imkânı olarak gören Tarcan İsveç’e gönderilmeyi talep etti.

Pehr Henrik Ling’in 1813’te Stockholm’de kurduğu Gymnastiska Centralinstitutet’te (Kraliyet Jimnastik Merkez Enstitüsü) eğitim aldığı dönemde estetik, tıbbi, askerî ve eğitsel niteliklere sahip Ling jimnastik sistemine yoğunlaştı.İstanbul’a döndüğünde askerlikten istifa eden Tarcan, süregelen reformlar kapsamında bir beden eğitimi sistemi hazırlamakla görevlendirildi. Toplumsal yapıyı güçlendirme, sağlıklı ve kudretli kuşaklar yetiştirme hedefiyle öncelikle hem erkek hem de kadın öğretmenlerle çalışmalara başladı. Cumhuriyet Türkiye’siningelişiminde büyük önem arz edecek bu ülküler, ilk kez 1916’da Kadıköy’de düzenlenenİdman Bayramı’yla hayat buldu. Tarcan, gençlere bir jimnastik felsefesinin yanı sıra, bayramlarda eşlik edebilecekleri bir marş kazandırdı. İsveçli besteci Felix Körling’in Tre trallande jäntor[Şakıyan Üç Genç Kız] adlı halk şarkısına 1916’da yazdırdığı Türkçe sözlerle Gençlik Marşı ortaya çıktı. İlerleyen yıllarda Ordu milletvekilliği de yapan ve çok sayıda kitabı bulunan Tarcan’ın büyük kızı Selma (Mimaroğlu) modern dans, küçük kızı Azade (Kent) ise terapötik jimnastik alanında öncü isimler oldu. Onların başarılarından yola çıkarak bağımsız ve kolektif işler üreten Andersson ve Atakan’ın Uygun Adım Marş! sergisi, Türkiye’de beden eğitiminin kurulmasının kadınların özgürleşmesi yolunda etkilerine dikkati çekiyor.

1906 doğumlu Selma’ya odaklanan Andersson, bedenin bir toplumsal değişim aracı olarak sunulmasından hareketle video, fotoğraf ve metinlerinde “ideal” kavramını sorguluyor. Bu bağlamda, Selma’nın Antik Yunan estetiğine dayanan dans felsefesini, ABD’li dansçı Isadora Duncan’ın yalınlık ve doğallığına önem verdiği hareketleriyle karşılaştırıyor. Sanatçı ayrıca, Tarcan tarafından kızı Selma’nın desteğiyle çiftler için bir salon dansı olarak düzenlenen Zeybek Raksıile Gençlik Marşı’nın oluşumuna ışık tutuyor. Atakan’ın 1908 doğumlu Azade’ye dair üretimleri, Türkiye’deki kadın profesyoneller ve rol modellerle ilgili sürdürdüğü araştırmalarıyla ilişkileniyor. Sanatçı, 1970’lerde İstanbul’da özel jimnastik dersleri aldığı Azade’nin kendine özgü metotları üzerinden, beden hareketlerinin kuşaktan kuşağa aktarımına göndermede bulunuyor. Çizim, video ve tığ işlerinde, gerçek ve kurgu arasında gidip gelen kadın hikâyeleri yazarak tarih yazımındaki boşluklara işaret ediyor.SALT’tan Farah Aksoy’un programladığı Uygun Adım Marş!’ta, Andersson ve Atakan’ın 2018’de Göteborg’da gerçekleştirdiği sergiden seçili işlerin beraberinde, yeni ürettikleri video ve kumaş işleri sunulmaktadır. 27 Haziran’da SALT Beyoğlu’nda sanatçıların bir performansıyla başlayacak sergi programlarının ayrıntıları, saltonline.org ve SALT Online sosyal medya hesaplarında duyurulacaktır.

Yer:SALT Beyoğlu
İSTİKLAL CADDESİ 136
BEYOĞLU 34430 İSTANBUL TÜRKİYE
T: +90 212 377 42 00

Tarih : 27 Haziran-30 Ağustos 2019

     Diğer  Sergiler 

Anadolu Ağırlık ve Ölçüleri
Elçiler ve Ressamlar
Kahve Molası
Osman Hamdi Bey
Osman Hamdi Bey
Yazıda Ahenk ve Renk
Ehl-i Beyt Sergisi
Canan Tolon
Mutluluk Resimlerimiz
Avni Lifij
Andy Warhol
Eylül Ceren Ersöz
Nalan Yırtmaç
Turan Aksoy
Altan Gürman
Atalay Mansuroğlu
Renkli Geçiş
Zahit Yıldız
Fotoğrafın Ardında 180 Yıl
Merih Yıldız
Semra Çelik
İsmail Menekşe
Kemal Urgenç
Recep Kaplan ve Öğrencileri
Telkari Sergisi
Hayalin Derinliklerinde
İmge Danışman
Güneş Hüseyinkulu Atölyesi


Kelime:
 
Sergiler
Altan Gürman
Anadolu Ağırlık ve Ölçüleri
Andy Warhol
Atalay Mansuroğlu
Avni Lifij
Canan Tolon
Ehl-i Beyt Sergisi
Elçiler ve Ressamlar
Eylül Ceren Ersöz
Fotoğrafın Ardında 180 Yıl
Güneş Hüseyinkulu Atölyesi
Hayalin Derinliklerinde
İmge Danışman
İsmail Menekşe
Kahve Molası
Kemal Urgenç
Merih Yıldız
Mutluluk Resimlerimiz
Nalan Yırtmaç
Osman Hamdi Bey
Osman Hamdi Bey
Recep Kaplan ve Öğrencileri
Renkli Geçiş
Semra Çelik
Telkari Sergisi
Turan Aksoy
Yazıda Ahenk ve Renk
Zahit Yıldız
 
Aralık 2019
 
Pzr
Pts
Sal
Çrs
Prs
Cum
Cts
 1
 2
 3
 4
 5
 6
 7
 8
 9
 10
 11
 12
 13
 14
 15
 16
 17
 18
 19
 20
 21
 22
 23
 24
 25
 26
 27
 28
 29
 30
 31
    
       
Tarihi seç, etkinliği gör!..